Our Story

Be Informed. Be Smart. Be Sure.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh at neque eleifend tristique at sit amet libero. In aliquam in nisl nec sollicitudin. Sed consectetur volutpat sem vitae facilisis. Fusce tristique, magna ornare facilisis sagittis, tortor mi auctor libero, non pharetra sem ex eu felis. Aenean egestas ut purus nec vehicula. Morbi eu nisi erat. Nam mattis id lectus sit amet mattis. Suspendisse eget tristique neque

Working Hours

Monday - Friday 09:00AM-17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED

Latest News

    Er zijn geen berichten gevonden.

Omhoog

[succesverhaal] Corona-hulp in de praktijk

CVFOBanken [succesverhaal] Corona-hulp in de praktijk

[succesverhaal] Corona-hulp in de praktijk

Het zal u niet verbazen dat onze dienstverlening sinds een maand ook in het teken staat van Corona. Tot vorige maand waren we vooral bezig ondernemers te helpen aan financieringsoplossingen om hun plannen te realiseren. Nu zijn we vooral bezig om diezelfde ondernemers te helpen ‘overeind te blijven’. Hoe helpen we daarbij? Naast dit eerdere succesverhaal delen we graag nog een actueel en waarschijnlijk herkenbaar praktijkvoorbeeld.

 

Restauranthouder in nood

Daags na de aankondiging van onze minister-president dat de horeca zijn deuren voorlopig moest sluiten, belde restauranthouder Guido ons. In het verleden hadden wij Guido aan financiering geholpen om zijn bedrijf te starten en nu vroeg hij onze hulp om hem door de onzekere tijd te loodsen.

 

Wij besloten als eerste te onderzoeken wat de kortste klappen waren. Dat waren er gelukkig meerdere:

 

  1. Om het personeel door te betalen, deed Guido een NOW-aanvraag bij het UWV.
  2. Omdat zijn bedrijf dicht moest, kon Guido een beroep doen op de eenmalige gift van 4.000 euro via de TOGS-regeling van het RvO.
  3. Via de TOZO-regeling kon Guido een bedrijfskrediet van 10.000 euro en een bijstandsuitkering voor drie maanden aanvragen.
  4. De bank die destijds de financiering verzorgde, bood uit zichzelf zes maanden uitstel van aflossing aan.
  5. Met behulp van de accountant vroeg Guido uitstel van belastingbetalingen aan.

 

Dit waren de makkelijkste maatregelen en zijn bij iedereen wel bekend. Maar welke mogelijkheden waren er nog meer?

 

Ode aan ondernemen

Na de kortste klappen kwam het op ondernemen aan. Zoals Darwin destijds al zei: het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het beste aanpast aan de omstandigheden. In die geest zijn wij op zoek gegaan naar extra financieringsoplossingen.

 

We namen daarom samen met Guido contact op met de verhuurder van het pand. Omdat Guido altijd netjes zijn huur betaalde, toonde de verhuurder begrip voor de situatie. We kwamen overeen dat de huur de komende drie maanden gehalveerd werd in ruil voor drie diners-voor-twee voor de verhuurder. Ook namen we contact op met de belangrijkste leveranciers van het restaurant om betalingsregelingen af te spreken. De leveranciers die hier aan meewerkten, werden ook beloond met een diner-voor-twee-bon.

 

Guido’s restaurant heeft bovendien diverse vaste gasten uit de omgeving. Dat heeft waarde. Wij zochten naar een mogelijkheid deze waarde in klinkende munt om te zetten en schreven vaste bezoekers aan met de vraag of zij bereid waren tegoedbonnen te kopen voor het restaurant. Om te voorkomen dat deze gasten dan allemaal over een paar weken/maanden hun bonnen komen inwisselen, waardoor er op dat moment alleen bonnen en geen geld binnenkomt, boden we aan dat de bonnen in twee of drie gelegenheden konden worden besteed. Indien gasten de bonnen in twee delen wilden benutten, kregen zij een gratis dessert aangeboden. Indien zij bereid waren de bonnen in drie delen te benutten (wat uiteraard de voorkeur had), kregen zij per keer een fles huiswijn aangeboden. Uiteraard gaat dit deels ten koste van de marge, maar het versterkt de band met de gasten.

 

Het bijzondere is dat veel gasten blij waren dat ze op deze manier konden helpen; een win-win situatie in deze bijzondere tijd. Hiermee hadden we dus drie aanvullende oplossingen voor Guido.

 

We waren echter nog niet klaar; ook het ondernemen mocht doorgaan.

 

 

Extra inkomsten aanboren

Guido had nog geen afhaal- en bezorgservice. Net als diverse andere restaurants organiseerde hij dit ook binnen enkele dagen. Hiermee hoeft hij dus ook ten tijde van de coronacrisis niet werkeloos af te wachten tot hij weer aan de slag kan. Guido besloot daarnaast ook zichzelf en zijn chef-kok aan te bieden als thuiskok, waarbij hij bij zijn gasten thuis komt koken. Hierbij richt hij zich uiteraard alleen op heel kleine gezelschappen en houdt hij zich aan de RIVM-richtlijnen.

 

Ook deze actie leidde tot veel positieve reacties. De gasten benoemden het als een bijzondere en leuke beleving, vooral als zij niet eerder een thuiskok in hun keuken hadden meegemaakt.

 

 

Hulp en financiële kansen in coronatijd

Al deze stappen en maatregelen zorgen er misschien niet voor dat de resultaten net zo goed zijn als in het pré-coronatijdperk. Wel beperkt het de schade.  De winst zit ‘m hierbij vooral in de versterkte relatie met de leveranciers, verhuurder en de vaste gasten. Hierdoor komt het bedrijf van Guido waarschijnlijk sterker uit de coronacrisis vandaan.

 

Wilt u ook sparren om op een ondernemende manier de bedreigingen van de coronacrisis om te zetten in kansen? Wij staan hier altijd voor open; neem vrijblijvend contact met ons op.

Peter Vonk

Ik ben optimistisch, creatief en vasthoudend en krijg een kick van het realiseren van oplossingen.