Our Story

Be Informed. Be Smart. Be Sure.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh at neque eleifend tristique at sit amet libero. In aliquam in nisl nec sollicitudin. Sed consectetur volutpat sem vitae facilisis. Fusce tristique, magna ornare facilisis sagittis, tortor mi auctor libero, non pharetra sem ex eu felis. Aenean egestas ut purus nec vehicula. Morbi eu nisi erat. Nam mattis id lectus sit amet mattis. Suspendisse eget tristique neque

Working Hours

Monday - Friday 09:00AM-17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED

Latest News

    Er zijn geen berichten gevonden.

Omhoog

De vijf grootste missers bij een kredietaanvraag

CVFOBlogs De vijf grootste missers bij een kredietaanvraag

De vijf grootste missers bij een kredietaanvraag

Veel financieringsaanvragen worden afgewezen. Dat ligt soms aan strengere regels bij banken, soms aan het beleid (waardoor bijvoorbeeld financiering van commercieel vastgoed veel moeilijker is geworden). Niet zelden ligt het echter ook aan de wijze waarop ondernemers hun kredietaanvraag indienen bij een bank of andere financier. Wat zijn de vijf grootste missers bij een kredietaanvraag?

 

Wij merken dat veel ondernemers bij het opstellen van een kredietaanvraag dezelfde fouten maken. Het goede nieuws: de grootste missers bij een kredietaanvraag zijn te voorkomen. Wij zetten deze missers bij een kredietaanvraag op een rij – inclusief toelichting.

 

1. Denken dat de financier optimistische begrotingen wil zien

Optimisme hoort bij ondernemers, maar realisme ook. Veel ondernemers lijken te denken dat een financier eerder bereid is te financieren bij een mooie begroting. Een financier wil echter vooral realistische begrotingen zien! Daanaast wil de financier weten of u uw lasten ook kunt betalen als de verwachtingen niet uitkomen. Daarom moet u in uw prognoses rekening houden met tegenvallers. Naast het verwachte scenario werkt u ook een zogenaamd worst-case-scenario uit, waarin u uitgaat van de situatie dat uw omzet lager uitvalt. Dit lijkt negatief, maar een financier zal dit stuk realisme waarderen.

 
Goed om te weten: opvallend vaak blijkt dat het negatieve scenario dichter bij de werkelijkheid ligt. In de praktijk wordt 90% van de ingediende prognoses niet gehaald, en financiers weten dit. Er trappen dus veel ondernemers in de optimistische valkuil.

 

2. De concurrentie onderschatten

Uitgaan van eigen kracht is belangrijk, maar oog hebben voor de concurrentie telt minstens zo veel mee. Het is opvallend hoe ondernemers vaak onvoldoende zicht hebben op hun concurrentie. Sommigen beweren dat ze helemaal geen concurrentie hebben, omdat hun product of dienst anders is. Voor elk product of dienst zijn echter alternatieven beschikbaar: soms komt een product of dienst in een andere vorm, maar er is altijd concurrentie. Het onderschatten van concurrentie of het onvoldoende kunnen aangeven wie uw belangrijkste concurrenten zijn, is een veel gemaakte misser.

 

3. Verwachtingen baseren op uw aanbod

Vooral nieuwe, jonge bedrijven baseren hun verwachtingen voornamelijk op basis van het prachtige product dat ze bouwen of de superieure dienst die ze aanbieden. Ze weten heel goed waarom hun product of dienst beter, sneller, interessanter etc. is dan dat van de concurrenten. Maar hebben ze ook onderzocht of het aansluit bij de wensen en behoeftes van hun potentiële klanten? Zitten die wel te wachten op dit wonderproduct? Een gedegen marktonderzoek (dat verder gaat dan het ondervragen van een paar vrienden en kennissen) ontbreekt vaak, maar is juist een ‘must’ in elke kredietaanvraag van elke ondernemer die kapitaal zoekt voor de groei van zijn of haar onderneming.

 

 

Lees ook: Hoe komt u aan een goed ondernemingsplan?

 

 

4. Denken dat uw bedrijf staat als een huis

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dat geldt ook voor uw bedrijf. Elk bedrijf heeft zijn kwetsbaarheden, bijvoorbeeld afhankelijkheid van enkele grote klanten of leveranciers, van enkele personeelsleden, of van de ontwikkelingen in de markt. Het kunnen aangeven waar de krachten en ook de zwaktes in uw bedrijf liggen maakt uw kredietaanvraag veel sterker, zeker als u beargumenteert hoe u van plan bent om te gaan met de zwakke punten. Daarmee sluit punt 4 aan bij de eerste in de lijst van missers voor een kredietaanvraag: bij een realistisch beeld hoort ook een zwakteanalyse. Durf uzelf kwetsbaar op te stellen. Nobody is perfect!

 

 

5. Inschakelen van een deskundige om uw plan te schrijven

Het inschakelen van een adviseur om uw businessplan te schrijven klinkt logisch. Tenslotte heeft een adviseur de ervaring en kennis in huis. Toch werkt dit soms averechts. Een financier herkent u als ondernemer niet in het plan en in de toelichting erop omdat u het plan niet zelf heeft geschreven. Hulp vragen is prima en aan te bevelen, maar de financier wil er wel van overtuigd worden dat het uw plan is.

 
Dit blijkt pas als u het plan – zo nodig onder begeleiding – zelf goed heeft geschreven en uitgewerkt. Zo weet de financier dat u alle zaken goed heeft overdacht. Bovendien bent u dan een stuk beter op de hoogte van uw eigen kredietaanvraag dan wanneer u een ander al het werk zou laten doen.

 

Hulp nodig bij uw kredietaanvraag?

Niet in deze en andere missers bij een kredietaanvraag trappen? Wij helpen u graag verder.

Peter Vonk

Ik ben optimistisch, creatief en vasthoudend en krijg een kick van het realiseren van oplossingen.